onsdag 9. juli 2014

Franske anemoner til vasen

Selv om disse blå anemonene har det vanvittige navnet Mr. Fokker, er de stilrene og et must til sommerlige vaser. Franske anemoner kan settes i hagen, som en snittblomst som stadig skyter nye blomster. Jeg har tatt inn bukett etter bukett, og stadig kommer nye, blå blomster opp, som et hyperaktivt forrådskammer! 
Noen har dårlige erfaringer med dem, men det hjelper veldig å forspire dem innendørs i et helt vanlig oppholdsrom noen uker tidlig på våren, slik at de blomstrer til sommeren. 
Jeg kjøpte noen av mine knoller, prosaisk nok, på Europris. Satte dem  i vinduskarmen i en vanlig potte i min mørke entré. De tørket hele tiden inn, så jeg vannet og vannet. Det var det eneste jeg gjorde. Da dagene ble avisindig lyse og milde, satte jeg potten ut, og etter noen uker fikk de plass i bedet. Her har de vist en Duracell-kanins iver. 

Det blir ikke siste gang jeg setter ut franske anemoner til snitt! Neste gang jeg vil prøve den kjente blandingen De Caen.

5 kommentarer:

  1. Heldige deg! De er så nydelige :-)

    SvarSlett
  2. Anemoner er bare nydelig,og er det like enkelt å få til som du beskriver skal jeg jammen teste selv!Takk for inspirasjonen :)
    Tove

    SvarSlett
  3. Åhhh, de var supersøte=) Jeg har hvite anemoner i hagen, og jeg kunne også tenkt meg enda fler=) Håper dere har en fin sommer=) Vibeke

    SvarSlett
  4. Dette var en fin blogg! 😊 her var mye som gir meg inspirasjon til å fornye hagen min! Tusen takk! 💙💙💙

    SvarSlett

Takk for din kommentar!