tirsdag 28. april 2015

Gode svarte og mørke tulipaner

tulips
Sprettende tulipaner og tomatplanter som stadig må pottes om i større potter, det er tegn som viser at dyrkningssesongen er i gang. Nå er det ikke lenge før de fylte, sene tulipanene spretter, som på bildet over. Blant de vakreste er den mørke Black Hero, som er den svarteste på disse bildene, sammen med papegøyeblomstrende Muriel. 
tulips
Over har jeg samlet noen gode mørke sorter. Det er Antraciet fra venstre, Blue Parrot i midten og til høyre Black Hero. Jeg elsker å kombinere de «svarte» tulipanene med lysere pasteller.
tulips

Tre måneder etter at jeg sådde Sungold-tomater, har jeg nå fått en stor plante som har begynt å sette knopp. Det er så gøy å følge med! 
Tomat vokser virkelig som ugress. Jeg sådde en frøpakke 22. januar, og nå i slutten av april har den begynt å sette knopper. 
tulips
Kjøkkenhagen er stappet med tulipanknoller på begge sider av grusgangen. Dette bildet er fra forrige sesong. Snart er vi der igjen!
tulips
Her ser du tulipanen Purple Prince, over. Bildet under viser Blue Diamond, sammen med Negrita i bakgrunnen. 
tulips
Noen flammefarger er det også plass til. De blir mer avdempet når de får stå sammen med sink, og med lysere tulipaner innimellom. Jeg synes sinkbøtten minner om ei slitt dongerybukse, og tulipanene er en pangfarget sommerlig overdel. 
tulips

7 kommentarer:

  1. Veldig fin kombinasjon med mørke og lyse tulipaner! Hero er så lekker :)
    Moro å dyrke tomater. Jeg har også knopper på mine, og da blir det nok tomater i år også :)

    SvarSlett
  2. Så nydelige tulipaner i flotte farger. Spennende sammensetninger og kreative visninger. Virkelig til inspirasjon. Mine tomatplanter har ikke blomster enda, men håpet er der. :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Når jeg ser bildene av 'Black Hero', er jeg veldig glad for at jeg satte løk av dem i fjor. Nydelige bilder. Gleder meg veldig til at tulipanløksesongen starter for fullt. Anne

    SvarSlett
  4. Du har sååå mange flotte tulipaner!
    Så flott det var med alle tulipanene i kjøkkenhagen:)
    Jeg venter fremdeles på jord i grønnsaksbedene mine,hehe,ting tar tid;)
    Men har du satt tulipanløkene rundt kantene,eller?
    Her står tulipanene i knopp,jeg gleder meg som en unge til blomstring:)
    Klem Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Caroline! Jeg har satt løkene i selve grønnsaksbedene, ja, innenfor karmene. Jeg tar dem opp etter blomstring for å få plass til grønnsaker der.:)

      Slett
  5. Herlig..nydelig..fantastisk!!
    Rålekkert Ingvill:)

    SvarSlett
  6. Så mange skjønne tulipaner du har bilder av her! Og så utrolig vakkert med så mange tulipaner i bedene dine!! Gleder meg veldig til tulipantiden jeg også.
    Klem fra Berit

    SvarSlett

Takk for din kommentar!