torsdag 3. mars 2016

Nordens oliventre

Først står vintergrenene nakne ute. Når de kommer inn, blomstrer de. Det er et lite mirakel! Her er morellgrener fra hagen. Det kreves ingen bruksanvisning, det er bare å skjære. Jeg har hatt noen dager med influensa, og det har vært en slags hell i uhell at jeg hadde blomstrende grener og perleblomster i stua.
Salix helvetica kalles også Nordens oliventre, og er herdig til sone H5. Den får vakre sølvgrønne blader, og kan plantes ut i hagen eller stå ute og pynte i krukke på veranda eller hva du måtte ha. Her står den sammen med perleblomster som snitt. Blomster fra Aina hos Bittens blomster.

6 kommentarer:

  1. Så morsomt at du skrev om nordens oliven, for den har jeg to oppstammede trær av! Når de blomstrer så er biene helt ville, for det er faktisk en av de første trær som blomstrer her, puselabbene på de altså ;)
    Jeg leste i fjor en artikkel om hvor viktig det er å ha mat til biene tidlig på våren. Her er det ikke så mye annet på den tiden, så den er absolutt å anbefale folk å ha den i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har sett på bloggen din at du har dem, og det blir spennende når de springer ut. Gode nyheter at den er så tidlig, det er høyst påkrevd nå. Her ligger skodden! Gleder meg til mer vår der ute. God helg!

      Slett
  2. Det er så koselig å skape litt vår inne, når det fortsatt er vinter ute. Blir nok noen kvister med inn her i løpet av helga også.
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre, Vivi! Når været her som hos oss akkurat nå, litt snø og slaps og regn og skodde, er det absolutt en fordel å kunne ha litt av våren i full gang i stua, ja! God helg!

      Slett
  3. Det er så koselig å drive kvister inne, superfin nordens oliven. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, ja jeg gleder meg til den springer ut i all sin prakt!

      Slett

Takk for din kommentar!